optimaal samenwerken

Gerelateerde blogs

Waarom een heidag organiseren? Het startschot voor groei en succes!

Waarom zou je nou een heidag moeten organiseren? Omdat je dat nou eenmaal “hoort” te doen? Of omdat het daadwerkelijk het startschot kan zijn voor groei en succes? In de snel veranderende wereld van vandaag de dag is het cruciaal …

Lees verder »

Voorbeeld programma heidag

Zoek je een voorbeeld van een programma voor je heidag? Gevonden! Ik vertel je in dit blog hoe je een inspirerende en afwisselende heidag kunt samenstellen. Met dit programma zorg je gegarandeerd voor een geweldige dag, waarmee je daarna aan …

Lees verder »

Hoe verbind je strategie met mensen?

Een goede strategie is onmisbaar voor elke organisatie. Maar hoe verbind je strategie met mensen? Missie, visie en het werken met doelen zouden de basis moeten vormen van alles wat je doet. Dit is namelijk het fundament waarop je een organisatie bouwt. Meestal heb je hier als bestuurder, (unit)manager of afdelingshoofd al een heel duidelijk beeld bij. Je weet waar je met je team of organisatie heen wilt, en wat er nog moet gebeuren. Toch is het vaak erg moeilijk om hier overzicht en duidelijkheid in aan te brengen. Krijg wat in jouw hoofd zit maar eens goed overgebracht aan anderen. En vervolgens deze doelen werkelijkheid maken, is eigenlijk altijd een brug te ver. Bij overheden zijn strategische vraagstukken vaak nog eens extra ingewikkeld, door het noodzakelijke samenspel tussen bestuurlijke- en ambtelijke organisatie. Ook is door het vele thuis- en hybride werken het soms lastig om de connectie goed te maken.

Bestuurlijke (of politieke) ambities en idealen zijn er bij elke overheidsorganisatie en binnen het onderwijs. Maar hoe verbind je die aan het dagelijks werk van ambtenaren of schoolmedewerkers, zodat resultaat gerealiseerd wordt?

Start met ‘waarom?’

Om te weten hoe je strategie met mensen verbindt, neem ik je mee naar twee van mijn favoriete denkers. De eerst is Simon Sinek, die the Golden Circle bedacht. Dit is een principe dat Sinek opstelde na onderzoek naar succesvolle leiders en merken. Het model bestaat uit drie cirkels. De binnenste cirkel staat voor why. Dit geeft aan waaromje doet wat je doet, als individu of organisatie. De cirkel daaromheen geeft how aan, hoe je iets doet. Tot slot zit aan de buitenkant van the Golden Circle een ring met what. Dit geeft aan wat je activiteiten zijn. Sinek stelt dat succesvolle bedrijven het why als uitgangspunt hebben, zij denken van binnen naar buiten. Daardoor ontstaat een krachtige missie en visie. Het ‘hoe’ en ‘wat’ volgen daar als vanzelf uit. Een inspiratiesessie of heidag is perfect om een vliegende start te maken met dit principe!

Simpel en toepasbaar

Door mijn ervaring in verschillende organisaties weet ik dat the Golden Circle enorm inspirerend werkt. Het is simpel en daardoor uitstekend toepasbaar voor allerlei soorten organisaties. Ook voor individuen kan het een zeer krachtig middel zijn om richting te geven aan persoonlijke ontwikkeling. Omdat Sinek redeneert dat wat mensen en organisaties doen niet zo belangrijk is als waarom ze iets doen, dien je daar te beginnen. Als je denkt (en communiceert) vanuit het waarom, wordt je boodschap veel duidelijker en krachtiger. Om dat te verduidelijken zijn kinderen een simpel voorbeeld. Je kunt tegen een kind dat tijdens een ruzie zijn broer slaat zeggen: ‘je krijgt een time-out!’. Maar je kunt ook het ‘waarom’ duidelijk maken: ‘je gaat nu hier even zitten nadenken, omdat je niet mag slaan. Daarmee doe je andere mensen pijn, en ik wil dat jij leert om een ruzie op een andere manier op te lossen’. Welke van de twee zou het meeste effect sorteren?

Belangrijk of urgent?

Dan is er deel twee van het antwoord op de vraag hoe je doelen aan de mensen die in je team of organisatie werken verbindt. Dit deel van het antwoord wordt aangereikt via Dwight D. Eisenhower (43e president van de Verenigde Staten, opperbevelhebber tijdens de Tweede Wereldoorlog en later van de NAVO). Het simpele, maar zeer krachtig idee over tijd en prioriteiten is naar hem vernoemd. Als je kijkt naar de Eisenhower Matrix, zie je dat er onderscheid gemaakt is tussen urgente en niet-urgente zaken enerzijds, en belangrijke en niet-belangrijke zaken anderzijds.

Eisenhower's matrix

Deze twee categorieën worden tegen elkaar afgezet in een matrix, waardoor er vier categorieën ontstaan. De achilleshiel in strategie van bijna elke organisatie is categorie 2. Dit zijn de zaken die niet urgent, maar wel belangrijk zijn. Categorie 2 gaat in feite altijd over de strategische koers van een organisatie, of bijvoorbeeld de lange-termijn doelen van een team. Deze worden vaak ondergesneeuwd door categorie 1 (belangrijk en urgent) of categorie 3 (wel urgent, niet belangrijk).

Wrijving

Met name taken met een ad-hoc karakter krijgen vaak voorrang op werk en taken die gedaan moeten worden voor de lange termijn. Hierdoor bestaat het risico dat er hard gewerkt wordt, maar weinig resultaat bereikt wordt. Ook kan het leiden tot wrijving of conflict tussen bestuurders en de ambtelijke organisatie. Bestuurders zien weinig resultaat, terwijl de ambtelijke organisatie wel hard werkt. Ook in de relatie tussen leidinggevende en medewerker kan dit problemen opleveren, omdat in plannings- en ontwikkelingsgesprekken vaak aandacht is voor categorie 2 maar het dagelijkse werk vooral bestaat uit categorie 1 of 3.

De oplossing is om Eisenhower’s matrix toepasbaar te maken voor je medewerkers. In de afgelopen jaren heb ik structureel teams zien groeien doordat ze het principe gebruikten om invulling aan hun planning te geven. Dit zorgde niet alleen voor het behalen van meer resultaten, maar bracht ook minder stress. Duidelijke doelen, het behalen van resultaat en een harmonieuze samenwerking tussen bestuurders, leidinggevenden en ambtenaren verkleint de kans op uitval door overbelasting en stress.

Duidelijke koers

Op basis van het gedachtengoed van Sinek en Eisenhower help ik overheden om strategieën op te zetten, te implementeren en te verbinden aan alle medewerkers. Dit levert een duidelijke koers op, waar iedereen zich mee kan verbinden. Het resultaat is dat (bestuurlijke) doelen worden behaald en dat bestuurders en de ambtelijke organisatie in vertrouwen samenwerken.

Aan de slag gaan met strategie kan al heel laagdrempelig, door bijvoorbeeld een inspiratiesessie of heidag te organiseren. Op zo’n dag(deel) kun je snel, maar effectief de diepte in. Na zo’n dag geef ik je de tools om zelf verder aan de slag te gaan. Als je daar meer ondersteuning bij nodig hebt, is er ook een adviestraject. Daarbij help ik je niet alleen om de strategie te bepalen, maar laat ik je zien hoe je deze verder kunt uitwerken. Geen tijd om dat te doen? Dan is het strategietraject de aangewezen oplossing. Daarbij neem ik je het hele proces uit handen en ga ik ook individueel met medewerkers aan de slag. Als je een volledig project hebt liggen (bijvoorbeeld op het gebied van regionale of landelijke samenwerking, strategie of interne communicatie) dan kun je ook bij mij terecht.

Voor een gratis strategiegesprek kun je contact opnemen met Anouk Prins.

Gratis strategie-
gesprek?

Laat hieronder je gegevens achter en ik neem snel contact met je op voor een vrijblijvende intake van 30 minuten.