Als er één sector is, waar succesvol samenwerken belangrijk is, is het in het onderwijs. School vormt de bakermat van de toekomst, waar onze jongeren klaargestoomd worden voor hun verdere leven. Afgelopen jaren heb ik meerdere projecten mogen doen in het onderwijs, voor mij tot dan toe alleen bekend van mijn eigen schoolcarrière. Een geweldige ervaring, omdat onderwijs er zo toe doet in onze samenleving.
Succesvol samenwerken in het onderwijs is op sommige vlakken niet zo verschillend van andere sectoren. Hoe je mensen succesvol laat samenwerken, beschreef ik al in een eerdere blog. Maar in een aantal opzichten is het onderwijs heel bijzonder, wat invloed heeft op succesvolle samenwerking. In dit blog deel ik een aantal inzichten met je, die van belang zijn bij het succesvol samenwerken met je team in het onderwijs.
Bevlogenheid
Het belangrijkste punt waarop het onderwijs zich onderscheidt van andere sectoren, is in mijn ogen de enorme bevlogenheid. De docenten, trajectbegeleiders, decanen, directeuren en bestuurders hebben een enorm sterke verbinding met “hun” school en leerlingen. Dit is een ontzettend waardevolle eigenschap. Tegelijkertijd brengt dit ook enige risico’s met zich mee, omdat gebeurtenissen of leerlingen je persoonlijk kunnen raken.
Voor iemand die in het onderwijs werkt, kan het soms lastig zijn om aan het einde van een dag of werkweek de deur dicht te trekken en het werk los te laten.
Om succesvol te kunnen samenwerken in het onderwijs is het daarom belangrijk dat er aandacht is voor de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Voor succesvolle samenwerking is het van belang om soms even een stapje terug te kunnen doen, zonder dat ‘het beste’ voor de leerling daarbij in het geding komt. Als mensen namelijk te zeer betrokken raken, bestaat de kans dat zij niet voldoende afstand tot situaties en leerlingen houden en dat levert (indirect) stress op. Deze stress komt de samenwerking niet ten goede.
Ritme voor succesvol samenwerken
Een groot voordeel voor succesvol samenwerken met je team in het onderwijs, is het ritme van de schoolvakanties. Iets waar ik in het begin enorm aan moest wennen, was dat er in het onderwijs gedacht wordt in schooljaren.
In al mijn onwetendheid schreef ik in het begin ‘januari’ op, waar natuurlijk augustus of september werd bedoeld.
De opgeknipte segmenten in een schooljaar lenen zich perfect voor het stellen van (sub)doelen. Door het ritme van de vakanties aan te houden voor ontwikkeling van samenwerking, ontstaat overzicht. Ook is het een enorm voordeel dat iedereen er op dezelfde momenten niet is, en daarbuiten in principe aanwezig. Een groot voordeel ten opzichte van andere soorten sectoren.
Creëer een schiereiland
Wat nog meer erg belangrijk is voor succesvolle samenwerking in het onderwijs, is een goede verbinding met ketenpartners. Bijvoorbeeld de gemeenten. Wat ik vaak tegenkom, is dat mensen binnen een organisatie erg op hun eigen ‘eiland’ blijven zitten. School is een maatschappijtje op zich, waarin het al snel lijkt dat alles in huis is. Maar een partij als de gemeente kan snel en goed hulp inzetten voor leerlingen, waar een school vaak vast loopt. Ook is er vaak veel meer mogelijk dan gedacht wordt op het gebied van begeleiding naar werk, voorkomen van schooluitval en bij verzuim. Deze verbindingen en verbreding van samenwerking kan zorgen voor betere of meer passende begeleiding voor leerlingen.
Bovenstaande aanvullingen zijn manieren om in het onderwijs invulling te geven aan succesvolle samenwerking, naast de punten die ik in een eerdere blog noemde. Wil je graag met jouw team in jullie samenwerking, en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een strategiegesprek aan.