optimaal samenwerken

Gerelateerde blogs

Hoe organiseer je een heidag die écht verschil maakt?

Een datum prikken kunnen we allemaal, maar hoe organiseer je een heidag of teamsessie die écht verschil gaat maken in je team of organisatie? Voor dat antwoord zit je hier helemaal goed. Ik help overheden en onderwijs om doelen te realiseren …

Lees verder »

Hoe verbind je strategie met mensen?

Een goede strategie is onmisbaar voor elke organisatie. Maar hoe verbind je strategie met mensen? Missie, visie en het werken met doelen zouden de basis moeten vormen van alles wat je doet. Dit is namelijk het fundament waarop je een …

Lees verder »

Hoe laat je mensen optimaal samenwerken in een team?

Als optimaal samenwerken in jouw team uitblijft, hebben missie, visie en doelen weinig waarde. Het sluitstuk van een goede strategie is juist deze optimale samenwerking binnen een team. Maar, hoe zorg je daar nou voor? En hoe laat je een team de beste resultaten behalen? In dit blog lees je het stappenplan om dit te realiseren.

Optimaal samenwerken is iets wat mensen van nature zoeken. Eén van de oerbehoefte van de mens is namelijk socializen. Juist in de coronacrisis blijkt maar weer hoe ontzettend moeilijk het is om weinig sociale contacten te hebben. Vanuit ons oerinstinct weten we dat we anderen nodig hebben om te overleven, zeker als baby. Deze verlangens naar verbinding blijven in ons volwassen leven altijd bestaan, en werken ook door op zakelijk vlak en in de werkomgeving. Functioneren en presteren binnen een team is daarom het ultieme ‘mensenwerk’.

Samenwerking binnen een team maakt of kraakt het succes van een organisatiestrategie. Het is daarom cruciaal om bij het opzetten en implementeren van een strategie te kijken naar de dynamiek binnen je team(s). In dit blog lees je hoe je dat doet, en welke acties je kunt ondernemen om verbeteringen door te voeren.

Start met ‘waarom’ samenwerken

Net als bij de strategie van de hele organisatie, werkt het voor optimaal samenwerken in een team erg verbindend en motiverend als men weet ‘waarom’ ze bestaan. Het hogere doel van zowel de organisatie als het team kan ervoor zorgen dat mensen meer betrokkenheid gaan voelen bij wat ze doen. Ook helpt het om gemotiveerd te worden om energie en aandacht in het team te steken. Het klinkt logisch en vanzelfsprekend, maar vraag je medewerkers maar eens in één zin toe te lichten wat de reden van bestaan is van het team waarin ze werken. Dat is vaker wel dan niet nog heel lastig. Doen: samen met je team hun eigen ‘why’ afpellen en ontdekken, en dit als een mantra terug laten komen in alles wat je zegt of schrijft.

Door continu de focus te blijven leggen op het ‘waarom’ van hun bestaan, voelt het team elke keer weer welke maatschappelijke impact zij heeft. Dat geeft voldoening en uitdaging!

Als leidinggevende heb je hier een voorbeeldrol in. Gebruik het waarom in alles wat je doet, herhaling is heel belangrijk. Je weet dat het werkt als mensen na verloop van tijd hetzelfde gaan doen!

Waar ben je goed in?

Toen ik nog op de middelbare school zat, was ik niet zo goed in wiskunde. Des te beter in vakken als filosofie en Nederlands. Richting het eindexamen hamerde de wiskunde-docent er op dat ik me nóg meer ging verdiepen in cumulatieve binomiale verdelingen en weet ik veel wat nog meer. Om van die 5 een voldoende te maken. Zijn eigen drijfveer was natuurlijk dat iedereen cum-laude zou slagen voor zijn vak. Wat ik achteraf erg kan waarderen, maar toentertijd helemaal niet. Wiskunde was me veel te abstract, en we leerden vooral trucjes op de grafische rekenmachine gebruiken (boring). Officieel is vastgelegd dat je met een 5 nog steeds je eindexamen haalt, mits je voldoende compenseert. Met de vakken waar ik goed in was, was dat een eitje. Met diploma op zak herhaalde ik dit trucje nog een keer tijdens mijn propedeuse.

De clou? Zet in op waar je goed in bent, en laat los wat minder goed gaat.

Een ander mooi voorbeeld van dit principe wordt uitgelegd door Marc Lammers, voormalig trainer van het Nederlandse hockeyteam. Hij zette zwaar in op training van de sterke punten van het team, in plaats van de zwakke plekken. Anders gezegd: laat de 5 van wiskunde lekker een 5, maar verpletter dit met een 8 of 9 voor filosofie en Nederlands!

Doen: onderzoek met je team waar ze goed in zijn, en versterk dit!

Ruim de troep op voor optimaal samenwerken

Gemiddeld genomen werken medewerkers bij overheden lange tijd bij dezelfde organisatie. Dat heeft voordelen, omdat de kennis van deze mensen veel beter geborgd is dan in een organisatie met snelle door- en uitstroom. Een nadeel kan zijn dat mensen door de jaren heen veel hebben meegemaakt bij de organisatie. Ook wel bekend als ‘oud zeer’. Dit is de meest veelvoorkomende reden voor verminderd functioneren in een team. Managers en leidinggevenden ervaren dit vaak als erg vervelend, te meer omdat ze vaak niet goed weten wat ze ermee moeten. Gebeurd is gebeurd en het verleden kun je natuurlijk niet terugdraaien. Toch zijn er manieren te vinden die ervoor te zorgen dat het niet langer het functioneren van een team belemmert. Het loont om in te zetten op coaching, mediation of een heidag waarbij de samenwerking centraal staat.

Doen: investeren om ‘schoon schip’ te maken voor je team. Your future self will thank you!

Gefeliciteerd met de kat van de broer van je buurman

Het laatste onderdeel van de optimalisatie van samenwerken in een team is de meest eenvoudige, maar tevens meest krachtige. Wees attent. Mensen feliciteren met hun verjaardag, vragen hoe het met ze gaat na een lastige privé-gebeurtenis of oprecht informeren naar hun vakantieplannen in de zomer. Wees royaal met complimenten, als mensen die verdienen. Het is makkelijk gedaan en het effect ervan wordt zwaar onderschat. Door hier veel aandacht aan te besteden als leidinggevende, laat je zien dat je geeft om de mens achter de medewerker. Een goed functionerend team kan niet bestaan zonder deze erkenning en waardering. Inspireer ook je team om dit zelf te doen, naar elkaar toe.

Meer weten over optimaal samenwerken in een team? Vraag dan een gratis strategiegesprek aan!

Gratis strategie-
gesprek?

Laat hieronder je gegevens achter en ik neem snel contact met je op voor een vrijblijvende intake van 30 minuten.