Onderwijskundig leiderschap: bouw aan goed onderwijs

Onderwijskundig leiderschap is een term die steeds vaker opduikt binnen scholen en opleidingen. Maar wat betekent het precies? En waarom is het zo belangrijk? Hieronder leg ik uit wat onderwijskundig leiderschap inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor goed onderwijs.  

Wat is onderwijskundig leiderschap?

Onderwijskundig leiderschap draait om het vormgeven en verbeteren van onderwijs. Het gaat verder dan organiseren of managen: het gaat om koers bepalen, visie uitdragen en het gesprek over goed onderwijs voeren met je team, met leerlingen en met ouders. Als onderwijskundig leider durf je keuzes te maken die het leren van leerlingen centraal zetten, ook als dat schuurt met de dagelijkse praktijk of gewoontes in de school.

Goed onderwijs vraagt om leiderschap

Leraren zijn het hart van het onderwijs en samenwerken binnen het onderwijs is erg belangrijk. Maar zonder sterke leiding is het lastig om samen vooruit te komen. Onderwijsleiders die sturen op onderwijskwaliteit zorgen ervoor dat visies niet in een la verdwijnen, maar dat ze zichtbaar worden in lessen, gesprekken en beleid. Ze zorgen voor ruimte en richting, dagen teams uit om te blijven leren en nemen belemmeringen weg die groei in de weg staan.

Onderwijskundig leiderschap is mensenwerk

Goed onderwijs ontstaat in de relatie: tussen leerling en leraar, maar ook tussen collega’s onderling. Als onderwijskundig leider investeer je in vertrouwen, openheid en gezamenlijke reflectie. Je geeft het goede voorbeeld door zelf te blijven leren en te laten zien dat fouten maken erbij hoort. Je maakt tijd voor het gesprek over pedagogiek, didactiek en vakmanschap. Niet alleen tijdens studiedagen, maar ook tussendoor.

Voorbeelden uit de praktijk

Een directeur die wekelijks meeloopt in de klas om het gesprek over leskwaliteit open te voeren. Een teamleider die formatieve evaluatie op de agenda zet: niet als project, maar als doorgaande ontwikkeling. Of een schoolleider die het team helpt om de visie concreet te maken in lesontwerpen, zonder dat het een papieren exercitie wordt. Dit is een aantal voorbeelden uit de praktijk voor onderwijskundig leiderschap.

Praktische tips om te starten

Wil jij werken aan leiderschap binnen het onderwijs? Begin dan eens aan de volgende tips:

  • Ga in gesprek met je team: wat verstaan jullie onder goed onderwijs?
  • Plan vaste momenten voor reflectie, bijvoorbeeld in kleine leerteams.
  • Koppel beleidskeuzes aan het primaire proces: wat merken leerlingen ervan?
  • Laat je eigen leerproces zien. Deel wat je lastig vindt of waar je mee oefent.
  • Zorg voor zichtbaarheid in de klas. Loop als leidinggevende regelmatig mee, sluit aan bij lessen of observeer in duo’s. Niet als controle, maar als oprechte interesse en input voor het gesprek.
  • Gebruik data bewust. Analyseer samen toetsresultaten, inspectierapporten of leerlingtevredenheidsonderzoeken en vertaal deze naar concrete verbeteracties. 

Wil je werk maken van onderwijskundig leiderschap in jouw school of organisatie? Ik help je hier graag bij. Neem gerust contact op of plan direct een kennismaking in.

Anouk Prins

Met passie voor groei en ontwikkeling help ik professionals en teams om hun doelen te bereiken en in beweging te komen. Praktisch en resultaatgericht. Klaar om samen stappen te zetten?

Plan een gratis strategiegesprek

Werkboek Start Sterk Prins Momentum

Wil jij beginnen met doelen die resoneren met je grootste wensen, passies en verlangens? Dit is het moment om jouw persoonlijke en zakelijke dromen helder te krijgen en te realiseren.

Stop met dromen, start met doen!

Vertrouwd door

Logo Prins Momentum

Vanuit vertrouwen doelen realiseren

Neem contact op voor een duidelijke koers, waar iedereen in de organisatie zich mee kan verbinden.