Ons moderne leven is hartstikke druk. We moeten werken, het huishouden draaiend houden, aandacht besteden aan onze families, sporten en ga zo maar door. Dan wil je er ook nog eens een sociaal leven op na houden en jezelf ontwikkelen: het is best wel veel. Niet voor niets vallen de millennials bij bosjes om met burn-out klachten, waarover ik later meer schrijf. De vele ballen die we in de lucht willen houden vragen om innovatieve oplossingen. Ook ik vind het nog altijd een uitdaging om mijn drukke leven op orde te houden. Vroeger dacht ik altijd: tegen de tijd dat ik 30 ben, heb ik alles wel strak op de rit. Ha, silly me!

De struggle van een druk leven

De grootste struggle die ik zelf heb als ik (bijna) full-time werk, is tijd maken voor sporten en mijn persoonlijke ontwikkeling. Dat schiet er als eerste bij in. Het huishouden dringt zich namelijk als vanzelf op als je maar lang genoeg wacht (lees: er geen schone kleding meer is of je koelkast leeg raakt). Met sporten is dat anders. Ik voelde althans nooit het “moeten”, wat ik met het huishouden bijvoorbeeld wel voel. Resultaat: hard werken maar je niet fit voelen. En ook, een knagend gevoel dat ontstaat als ik langere tijd niet toekom aan boeken lezen, nieuwe dingen leren of me verder verdiepen in een bepaald onderwerp.

Georganiseerd huishouden

De eerste grote slag was dat huishouden (hoppa, 1-0 voor Anouk versus Druk Leven). Investeer in een huishoudelijke hulp. Het idee is even wennen, maar ik kan nooit meer zonder haar. Ze is veel sneller dan ikzelf, weet allemaal handige trucjes voor dingen waar ik nog niet eens over nagedacht had en in de tijd dat zij mijn huis schoonmaakt heb ik haar salaris al drie keer terugverdiend. Ik zie het echt als een investering: je stopt er geld in, en krijgt er flink vrije tijd voor terug. Goeie deal toch? Bij twijfel: meteen proberen!

Ook de uitvinding van de eeuw: maaltijdboxen. Nou ben ik best een keukenprinses, al zeg ik het zelf (en mijn achternaam bevestigt dat), maar het is zó makkelijk om een kant-en-klaar pakket in je koelkast te hebben liggen, dat je exact vertelt wat je moet doen. Snel, makkelijk en meestal ook gezond! Ik neem altijd een paar Allerhande Boxen die ik aan huis laat bezorgen samen met de boodschappen voor een hele week (meteen gratis tip 3).

Sporten en persoonlijke ontwikkeling

Tot zover de huishoudelijke tips. Dan nu naar het lastige gedeelte. Want hoe zorg jij ervoor dat je ook zaken als sporten en persoonlijke ontwikkeling een vaste plek geeft in je leven? Het mooie is, je kunt die twee dingen combineren. Nou geloof ik totaal niet in multitasken. Je wordt namelijk stukken minder productief wanneer je meerdere dingen tegelijk doet (tot wel 40 procent!). Dat geldt vooral voor dingen, waar je je aandacht bij nodig hebt. Bijvoorbeeld bellen en schrijven: ken je het, dat je iets wilt opschrijven, maar opschrijft wat je hoort? Het bewijs dat multitasken niet bestaat!

Maar bewegen, en naar iets luisteren, gaan wel samen! Heel regelmatig zit ik in de auto te luisteren naar interessante podcasts. Maar zodra het verkeer mijn aandacht vraagt, dringen hele stukken van de podcast niet meer tot me door. Soms swipe ik dan een stukje terug (oeps, verboden om tijdens het rijden aan je telefoon te zitten) maar echt ideaal is het niet. Ik hoor namelijk ook vaak een mooi inzicht, of een interessante tip, maar kan die dan niet opschrijven. Thuis heb ik vaak geen zin meer om het terug te zoeken. Op de bank zitten om naar een podcast te luisteren vind ik heel saai, daar ben ik te ongeduldig voor.

Beweging meets ontwikkeling

Toen bedacht ik het volgende. Ik trok mijn schoenen aan, zette mijn koptelefoon op en ging lopen. Niet hardlopen, maar wel lang lopen. Minimaal 5 kilometer. Liefst door de natuur. Lekker luisteren naar interessante (of grappige) podcasts. Als ik daar boeiende inzichten uithaal, sta ik even stil en tik ik deze in een notitie op mijn telefoon. En af en toe doe ik ook even de koptelefoon af, juist om naar de geluiden van de natuur te luisteren. Het is voor mij de perfecte manier om te ontspannen in mijn drukke leven, en beweging te combineren met ontwikkeling!

En last, but not least. Als ik in het weekend me te buiten ben gegaan aan lekker eten en drinken, sta ik wat eerder op en doe ik zo’n rondje voor het ontbijt. Met een nuchtere maag flink bewegen stimuleert je vetverbranding!

Ga jij het ook proberen? En wat zijn jouw favoriete podcasts? Laat het me weten!